Bloggpost

9. september 2025
Hvordan snu kostbar kundetilpasning til vekst og gevinst
Simulering av flow gjennom en del

Kunden forventer ofte at produktene du leverer er skreddersydd. Produktet skal brukes i en spesialmaskin eller et automatisert system og krever andre dimensjoner enn det du vanligvis leverer. For deg som produsent blir det fort en tidkrevende og teknisk salgsprosess. Ofte fører dette til flaskehalser og lavere lønnsomhet.

Tilpasninger krever tid og ressurser

Selv bedrifter med effektive CAD-verktøy som SOLIDWORKS bruker manuelle prosesser for å håndtere spesialtilpasninger:

  • Enkle henvendelser fra kunder ender ofte i lange dialoger mellom salg og ingeniører
  • Hver ny forespørsel krever nye modeller, tegninger og tilbud
  • Tilbudsprosesser trekker ut i tid og binder opp verdifulle ressurser
  • Risikoen for feil øker

Manuelle prosesser er ikke bare ressurskrevende. Lange salgsprosesser og unøyaktige tilbud kan i verste fall koste deg mer enn salget, men også omdømmet.

Manuelt arbeid er ofte problemet

Utfordringen ligger ofte internt med manglende struktur og integrasjon. Salgsteam benytter seg av et system, ingeniører eller tekniske team bruker et annet. Informasjonen og endringene deles ofte manuelt mellom teamene. Dette skaper rom for misforståelser og det kan være krevende å sikre at løsningene faktisk er teknisk mulige. Og ikke minst, lønnsomme for deg som bedrift. 

Finnes det bedre metoder for tilpasning?

Hvordan en bedrift møter disse utfordringene varierer. Noen velger å standardisere produktene og begrense kundens valgmulighet. En annen variant er å ansette flere for å håndtere etterspørselen. 

Men det finnes også en tredje mulighet! Automatisere det som automatiseres kan uten å miste fleksibiliteten. Det finnes systemer som integreres sammen for å skape fleksibilitet. Hos oss i Jærtek er dette kjernen i det vi tilbyr våre kunder. Vi hjelper bedrifter å utnytte teknologien til sin konkurransefordel.

En løsning vi tilbyr våre SOLIDWORKS kunder er DriveWorks. DriveWorks fungerer som et tillegg til din eksisterende 3D CAD løsning og lar deg bygge regler inn i produktene dine. Resultatet er at du kan:

  • Lage egne konfiguratorer for kundetilpasning
  • Salg kan sette opp løsninger og pristilbud uten å invovlere konstruksjon
  • Tegninger, modeller og tilbud skapes automatisk i programmet

Eksempel fra vår kunde Bondura Technology AS

Bondura Technology AS, designer og produserer ekspanderende bolter for en rekke bransjer, onshore og offshore. Tidligere innebare designprosessen å duplisere modeller og tegninger. Det var tidkrevende og krevde mye ressurser.

Ved hjelp av DriveWorks fra Jærtek bygget de en konfigurator for sine bolter. Ingeniører legger inn spesifikke krav og dokumentasjon og tegninger lages automatisk av systemet. Løsningen har på kort tid blitt så effektiv at de nå jobber med å inkludere flere av sine produkter til DriveWorks.

Test DriveWorks selg med deres online konfigurator her.

Teknologi gir bedre prosesser

Det er fullt mulig å levere kundetilpassede produkter raskt, nøyaktig og med god lønnsomhet. Men da må man våge å se på prosessene sine med nye øyne. Automatisere der det gir verdi kan være svært effektivt for lønnsomheten.

Vi i Jærtek er eksperter i å hjelpe våre kunder til bedre prosesser og mener at teknologi er veien til økt lønnsomhet.

Vil du vite mer om hvordan vi jobber? Ta kontakt, eller book en demo så viser vi deg hvordan du kan utnytte teknologi til økt konkurransekraft

Les også

Bli med oss inn i fremtiden, meld deg på nyhetsbrev